Ga naar de inhoud

Resultaten Duurzaamheidsenquête

Er is steeds meer om te doen, duurzaamheid. Maar wat is duurzaamheid nou eigenlijk? En wie doen er al wat mee? Wat is er nog nodig voor bedrijven om te verduurzamen? Wat sluit het beste aan bij alle systemen die er al zijn?

Vanuit HTP Advies hebben wij een enquête uitgezet om te analyseren wat er op ons relatienetwerk af komt met betrekking tot duurzaamheid. Wij merken namelijk dat er een wildgroei is aan vragen/certificeringen en dat ‘greenwashing’ op de loer ligt. Waar kunnen wij als HTP Advies onze bijdrage leveren om verduurzaming haalbaar en betaalbaar te houden voor onze klanten?

De resultaten en algemene conclusie van de enquête worden in deze nieuwsbrief verder toegelicht. 

Voor de enquête is de volgende definitie van duurzaamheid aangehouden: het bewust bezig zijn met potentiële schade aan het milieu of de omgeving die uw producten of diensten kunnen aanrichten. Het verminderen van schade (bijv. door minder uitstoot, meer groene stroom etc.) is verduurzaming. 

Deelnemersgroep

De deelnemersgroep geeft een goede afspiegeling van ons relatienetwerk. Namelijk; schemabeheerders, certificerende instellingen, productie-, opslag-,  handel-  en transportbedrijven.

De deelnemers hebben verschillende bedrijfsgroottes en zijn actief in verschillende branches, zoals de diervoeder- en levensmiddelensector, maar ook waterzuivering of zeetransport.

Resultaten

Het merendeel van de deelnemers geeft aan dat ze verduurzaming van hun bedrijf belangrijk vinden, al geven ze bijna allemaal ook aan dat er ook nog te verbeteren valt. Slechts 5% geeft aan nog niks te doen met duurzaamheid binnen het bedrijf. Uit deze enquête komt sterk naar voren dat de deelnemers welke al bezig zijn met duurzaamheid hun focus vooral hebben liggen bij het verminderen van energieverbruik of het vergroenen van de opgewekte energie. Dit komt voornamelijk omdat hierin vaak veel (financiële) winst te behalen valt. Daarnaast valt het op dat diverse deelnemers een duurzaamheidsmedewerker hebben aangesteld. Overige aspecten van duurzaamheid zoals waterverbruik, hergebruik (of vermindering) van reststromen, locatie van herkomst en hernieuwbaarheid van grondstoffen zijn onderbelicht.

De redenen die het vaakst werden gegeven (>40%) voor het bezig zijn met duurzaamheid waren er twee: “meebewegen met de gehele sector’’ en “dit vind het bedrijf zelf belangrijk”. Hieruit blijkt wel dat duurzaamheid steeds meer speelt binnen de sectoren. Niet alleen omdat dit opgelegd wordt van bovenaf, maar ook omdat bedrijven dit zelf belangrijk vinden.

Ongeveer de helft van de deelnemers antwoord ‘gemiddeld’ op de vraag; ‘’Hoe duurzaam vindt u uw bedrijf momenteel?’’ De deelnemers geven aan dat er nog veel te behalen valt binnen hun bedrijf ten aanzien van duurzaamheid.

De volgende belemmeringen worden ervaren:

  • Het stroomnetwerk laat het niet toe
  • Weinig technische mogelijkheden
  • Onderbezetting in personeel
  • De aard van de werkzaamheden maakt het niet mogelijk om (geheel) te verduurzamen
  • Er worden veel schijnoplossingen aangeboden
CO2 uitstoot

CO2 uitstoot is een actueel onderwerp ten behoeve van duurzaamheid. Op de vraag: ‘’Is uw bedrijf bezig met CO2 in kaart te brengen of te reduceren?’’ hebben wij de volgende antwoorden ontvangen:

Duurzaamheidsvragen vanuit de keten

Diverse deelnemers ontvangen al duurzaamheidsvragen vanuit partners in de keten (66,6%). Alle deelnemers beseffen zich dat er in de toekomst nog meer vragen zullen komen over duurzaamheid. Daarom willen ze zichzelf voorbereiden op de toekomst en hiervoor bewustwording creëren binnen het bedrijf.

Certificering

87,5% van de deelnemers wil graag verduurzamen zonder zichzelf daarvoor te laten certificeren. Genoemde redenen hiervoor zijn; het kost te veel geld, extra certificering maakt het lastiger voor de sector, het is een vorm van greenwashing.

Wel geeft het merendeel van de deelnemers aan dat ze denken dat duurzaamheidssystemen kunnen bijdragen aan verduurzaming in de gehele keten. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat er makkelijker gecommuniceerd kan worden over de genomen acties.

Algemene conclusie

Duurzaamheid is een actueel onderwerp binnen ons relatienetwerk. De meeste deelnemers zijn hier al mee bezig en/of willen hier actief mee aan de slag gaan. Helaas zijn er verschillende aspecten zoals techniek, personeel en aard van werkzaamheden welke deze ambities belemmeren. Deelnemers merken dat er steeds meer (klant)vragen komen rondom duurzaamheid en willen hier graag en goed aan meewerken.

Het invoeren van een duurzaamheidsysteem wordt gezien als bijdrage aan verduurzaming van de gehele keten omdat men daarmee kan aantonen op welke fronten er verbeteringen worden doorgevoerd. Maar het merendeel van de deelnemers vraagt zich af of een duurzaamheidscertificaat wel echt een bijdrage levert om te verduurzamen. Er zijn zoveel verschillende systemen, onderwerpen en methodes om zaken meetbaar te maken. Men ziet door de bomen het bos niet meer. Bedrijven zien de noodzaak in en willen samenwerken maar het moet wel concreet, eenduidig en transparant zijn.

Net zoals de afgelopen 30 jaar gewerkt is aan een betere voedselveiligheid, zal ook dit ook een proces zijn van meerdere jaren. Dit bereiken we door goed samen te werken met veel respect voor elkaar, want we hebben maar één wereld. Wij zullen ons in ieder geval inspannen om dit proces op een goede wijze te ondersteunen en waar nodig onze kennis te delen met de ketenpartners.